تاسیسات

رویداد چالش‌های فناورانه تاسیسات برگزار شد

رویداد چالش‌های فناورانه تاسیسات توسط گروه آرمانی و با همکاری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر و با حضور دانشجویان، اساتید و فعالین صنعت تاسیسات برگزار شد و طی آن سرفصل‌های اصلی صنعت تاسیسات ساختمان یعنی سرمایش، گرمایش و انرژی‌های نو و ترندهای روز آن بررسی شد.

دکتر مجید سلطانی، عضو هیات علمی دانشگاه‌های جان هاپکینگز آمریکا و واترلو کانادا، نخستین سخنران این رویداد بود. سلطانی با اشاره به استاندارد LEED و معرفی آن، به الزام اجرای استانداردهای سازی در صنعت تاسیسات ساختمان پرداخته و تاکید کرد که برای تست تجهیزات حوزه تاسیسات، باید آزمایشگاه مرجع وجود داشته باشد. وی همچنین با اشاره به سهم تاسیسات در حوادث مربوط به ساختمان و اهمیت بیمه تاسیسات مکانیکی، اولین اصل برای بیمه کردن ساختمان را تاییدیه‌ها و گواهینامه‌های استاندارد تاسیسات دانست و تاکید کرد که این نیاز از سوی صنعت بیمه به وجود خواهد آمد.

سلطانی در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به اینترنت اشیا و آینده مدیریت انرژی در ساختمان گفت کنترل راه دور تاسیسات و مدیریت از راه دور انرژی ساختمان توسط موبایل و از طریق اینترنت در مبحثی با عنوان BMS یا مدیریت انرژی در ساختمان در سطح دنیا جا افتاده و پذیرفته شده است. ایشان با اعلام این که این مبحث هنوز در ایران جا نیفتاده است، دلیل آن را ارزان بودن هزینه حامل‌های انرژی دانستند. عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر در بخش بعدی سخنانش به مسابقات ساختمان انرژی صفر اشاره کرد و گفت هنوز دنبال این هستیم که نمونه‌ای توسط مراکز تحقیقاتی، دانشگاه یا شرکت‌های خصوصی و یا دولتی ساخته شود، در حالی که در سراسر جهان شاهد نمونه‌هایی هستیم که نه تنها انرژی مصرف نمی‌کنند، بلکه به شبکه برق هم می‌دهند. رئیس مرکز بهره‌وری انرژی پردیس بین‌المللی دانشگاه خواجه نصیر، در بخش بعدی سخنان خود از تاریخچه همکاریش با وزارت نیرو و سازمان بهینه‌سازی مرکز سوخت کشور در سال 1377 و ایده راه‌اندازی آزمایشگاه جامع چیلر گفت و اعلام کرد که هنوز در این قضیه حرکتی انجام نشده است.

سلطانی در آخرین بخش از سخنان خود به معرفی کارآفرینی موفق در این حوزه پرداخت که 11 سال پیش در ایران از او استقبال نشد. به گفته عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر، این کارآفرین ناامید نشده و با انتقال ایده خود به یکی از کشورهای غربی و جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی توانست به بازارهای بین‌المللی دست یابد و در حال حاضر به عنوان یکی از موفق‌ترین نوآفرینان صنعت تاسیسات در عرصه جهانی شناخته شده است. سلطانی با اعلام این که هنوز علاقه به ایران و اجرای این طرح در کشور در این کارآفرین وجود دارد از علاقه چنین کارآفرینانی به فعالیت در بازار ایران گفت و اعلام کرد که بسیاری از این فناوران حاضرند خدمات خود را در ایران ارائه دهند و با حمایت از آنها باید مانع از مهاجرتشان شد.

سخنران بعدی این رویداد دکتر محمد رضا داشاب، عضو انجمن مهندسین مکانیک آمریکا ASME بود. اولین مبحث مورد اشاره دکتر داشاب سهم انرژی‌های نو و به خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید انرژی بود و با اشاره به وسعت پهنه آفتاب‌گیر ایران و سهم کمتر از 1 درصدی انرژی خورشیدی، این مقدار را با کشورهای دیگر مقایسه کرده و گفت سهم انرژی خورشیدی در کشورهایی که فقط 10 درصد ما آفتاب دارند، به مراتب بیشتر از ماست. داشاب در ادامه سخنان خود به اهمیت سیستم‌های برودتی در صنایع مختلف اشاره کرده و از قدمت بالای این صنعت در ایران صحبت کرد. به گفته مدیر سابق شرکت یورک آمریکا در ایران، طی 60 سالی که در ایران متخصصان به تولید و ارائه دستگاه‌های تهویه مطبوع فعال بودند، شاهد نوآوری کمی بوده و بیشتر وارد کننده تکنولوژی بودیم و کمتر قدمی در راستای ایجاد نوآوری برداشته‌ایم.

دکتر داشاب، با اشاره به فرهنگ بی‌توجهی به تاسیسات در صنعت ساختمان، ارزان بودن قیمت برق در ایران را از دلایلی دانست که باعث پایین آمدن قیمت محصولات و افت کیفیت کالاها شده است. دارنده کد مهندسی مکانیک بین‌الملل IMC از INTERNATIONAL CODE COUNCIL، با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در ایران، اقدامات انجام شده در سطح شرکت‌های دانش‌بنیان را قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی دانست و گفت که در صنعت تاسیسات می‌توانیم خودمان را به سطح اول جهان برسانیم. دکتر داشاب در بخش انتهایی سخنان خود از دانشجویان خواست برای اجرایی شدن ایده‌ها و طرح‌هایشان تلاش کنند و از آنها خواست از مرکز دولتی و خصوصی برای حمایت از آنها پیگیری نمایند. وی همچنین از شرکت‌های تولیدکننده خواست با راه‌اندازی بخش R&D از طرح‌های دانشجویی حمایت کنند.

ارائه بعدی این رویداد به گروه مهندسی فناوری مهفام امید اختصاص داشت. مهفام که استارت آپی دانش‌بنیان در حوزه تاسیسات است، از بین 160 تیم استارتاپی موفق به کسب رتبه دوم از جشنواره استارتاپی اینوکاپ دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی شده است. همتی، نماینده مهفام سخنرانی با اشاره به پیک مصرف انرژی در طول فصل گرما، تاریخچه‌ای از تاسیس مرکز توسعه فناوری مدیریت بارهای سرمایشی در پژوهشگاه نیرو را ارائه کرد. وی در ادامه سخنان خود سهم انرژی مصرفی در مراکز داده، مجموعه‌های استخراج رمزارز و… را مهم برشمرده و به سهم تامین بار سرمایشی مورد نیاز مراکز داده اشاره کرد که حدود نیمی از توان مصرفی این مراکز را به خود اختصاص می‌دهد. این فناور در معرفی طرح پیشنهادی راهکار مهفام برای این مساله را استفاده از سیستم سرمایش طبیعی عنوان کرد و گفت ما به جای چیلر از سرمای طبیعی استفاده می‌کنیم که 80 درصد هزینه اولیه و 60 درصد مصرف انرژی این مراکز داده را کمتر می‌کند. همتی خرابی کمتر و عمر مفید بیشتر این تجهیزات نسبت به چیلرها یا کولرهای گازی و منتفی شدن مسئله ورود گردوغبار و یا افزایش و کاهش رطوبت را از مزایای اصلی ایجاد شده به کمک این طرح برای صاحبان مراکز داده عنوان کرد و در انتهای سخنان خود به معرفی پروژه اجرا شده در سایت چاپخانه همشهری پرداخت که مصرف انرژی را از 175 به 25 کیلووات برق تقلیل داده است.

ادامه رویداد برگزاری میزگردی با حضور دکتر مجید سلطانی، دکتر محمد رضا داشاب سخنرانان اصلی همایش و مهندس سید فخرالدین بتولی، ریاست انجمن متخصیص خدمات صنعت تهویه مطبوع و از عوامل موثر در تشکیل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و جاماسب پیرکندی، عضو هیات علمی و مدرس سازمان نظام مهندسی بود. در این میزگرد نیز سخنرانان و میهمانان به بررسی چالش‌های مهم صنعت تاسیسات پرداختند. توجه به چالش‌های زیست محیطی و عدم استفاده از گازهای مخرب محیط زیست در دستگاه‌های تبرید، لزوم تغییر فرآیندهای آموزش و تربیت نیروی متخصص، لزوم تاسیس مراکز تخصصی آزمایشگاهی و پژوهشی مهمترین مسائل مطرح شده در این میزگرد بودند. در ادامه میزگرد حاضرین در رویداد به ارائه سوالاتشان از حاضرین در پنل پرداختند. از جمله مهم‌ترین این سوالات مسائل مرتبط با کسب و کارهای نوپا در حوزه تاسیسات از جمله استاداردهای صنعت تاسیسات بود.

در آخرین بخش رویداد، نماینده گروه سازه‌های آرمانی، از راه‌اندازی شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه تاسیسات خبر داد و با معرفی توانمندی‌های این هولدینگ از جمله کارخانه مجهز و نیروی فنی نخبه که تجربه اجرای پروژه‌های ملی در حوزه تاسیسات را دارند، از حضار، دانشجویان، کارآفرینان و نخبگان فناور برای مشارکت دعوت کرد. به گفته او ثبت نام و درخواست همکاری با این شتاب‌دهنده از طریق سایت http://www.armaniaccelerator.com/apply امکان‌پذیر است و امکان ارائه خدمات متفاوتی از سوی این شتاب‌دهنده تخصصی به فناوران حوزه تاسیسات میسر است.

گفتنی است که هلدینگ سازه‌های آرمانی یکی از پیشروترین شرکت‌های صنعت تاسیسات است و با نزدیک به 40 سال سابقه فعالیت در این صنعت و حضور در پروژه‌های بزرگ کشور از جمله ایران مال، امکان برقراری اتصال کسب‌وکارهای نوپا به بازار را دارد. این گروه که بهره‌گیری از دانش روز، ابزار و ادوات پیشرفته را خط مشی خود قرار داده است، پیش از این با اخذ نمایندگی از برترین کمپانی‌های آمریکایی و اروپایی به فعالیت در این حوزه مشغول بوده و امروز با تاکید بر نیروی انسانی مجرب و کارآزموده و نگرش به آینده و تاکید بر نوآوری به دنبال ایجاد فرصت برای جوانان و نوآفرینان داخلی است.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*