تولید تراشه

هواوی با فناوری‌های پیشرفته تولید تراشه انحصار غرب را می‌شکند

هواوی با سرمایه‌گذاری گسترده روی دستگاه‌های لیتوگرافی تولید تراشه قصد دارد انحصار غرب را بشکند و سهم زیادی از این بازار را به خود اختصاص دهد.

پس از هواپیماسازی، صنعت تولید تراشه به عنوان دومین صنعت دقیق در جهان محسوب می‌شود، اما دستگاه‌های لیتوگرافی برای ساخت تراشه فقط در انحصار چند شرکت غربی قرار دارند. از این رو هواوی قصد دارد با ساخت دستگاه‌های لیتوگرافی انحصار این حوزه را بشکند. در واقع روابط نامطلوب میان آمریکا و چین باعث شد تا بسیاری از شرکت‌های بزرگ چینی از جمله هواوی با مشکل مواجه شوند، اما هواوی برای حل مشکلات خود قصد دارد انحصار فناوری غرب را بشکند. در همین راستا گزارش‌های جدید نشان می‌دهد هواوی روی توسعه دستگاه‌‌های تولید تراشه سرمایه‌گذاری زیادی را انجام داده است؛ هواوی با این اقدام علاوه بر این که انحصار این حوزه را می‌شکند و خود را از سازندگان خارجی بی‌نیاز می‌کند، یک تحول بزرگ را در صنعت تراشه نیز به وجود خواهد آورد.

سرمایه‌گذاری هواوی در صنعت تولید تراشه 

تحریم و محدودیت‌هایی که آمریکا وضع می‌کند می‌تواند باعث پایان فعالیت یک شرکت کوچک یا متوسط شود، اما زمانی که روی غول‌های فناوری نظیر هواوی چنین تحریم‌هایی اعمال می‌شود، این شرکت‌ها می‌توانند خود را از شرایط بد بیرون آورده و بیش از پیش قدرتمند شوند؛ برای مثال هواوی با توسعه اکوسیستم اختصاصی هارمونی و سایر اقدامات خود در این حوزه توانست بر تحریم‌های آمریکا غلبه کند و اکنون گام بزرگی را برای شکست انحصار غرب در حوزه فناوری بردارد.

در همین راستا شرکت سرمایه‌گذاری Hubble Technology Investment که به عنوان زیرمجموعه هواوی محسوب می‌شود اخیرا حدود 12.8 میلیون دلار روی شرکت RSLaser Opto-Electronics Technology سرمایه‌گذاری کرد؛ این شرکت روی توسعه سیستم‌های نوری مورد استفاده در تولید تراشه به روش لیتوگرافی تمرکز دارد. هواوی با این سرمایه‌گذاری به هفتمین سهامدار شرکت RSLaser Opto-Electronics Technology تبدیل شده است.

تولید تراشه

هواوی در ماه آوریل سال 2019 یک دپارتمان سرمایه‌گذاری را تاسیس کرد که این دپارتمان تا به امروز توانسته در 28 شرکت مرتبط با صنعت نیمه هادی، سرمایه‌گذاری‌های گسترده انجام دهد. این سرمایه‌گذاری‌های هواوی موارد مختلفی نظیر تولید تراشه‌های آنالوگ، ماده سیلیکون کاربید مورد استفاده در ساخت تراشه، تراشه‌های مدار تغذیه، تراشه‌های هوش مصنوعی، تراشه‌های مورد استفاده در خودروها و کانکتورها را شامل می‌شود.

هواوی به دنبال شکست انحصار شرکت‌های آمریکایی

هواوی در حالی روی توسعه دستگاه‌های لیتوگرافی سرمایه‌گذاری گسترده انجام داده است که این دستگاه‌ها در حال حاضر با محدودیت تولید مواجه هستند و نمی‌توانند به نیاز زیاد بازار تجهیزات الکتریکی پاسخ دهند. به همین دلیل هواوی با دسترسی به دستگاه‌های لیتوگرافی قادر خواهد بود به دستاورد بزرگی برسد و به یکی از تامین‌کنندگان اصلی این حوزه تبدیل شود.

سیستم‌های منبع نور یا تابش اشعه به عنوانی یکی از سه جزء اصلی تشکیل‌دهنده دستگاه‌های لیتوگرافی محسوب می‌شوند که پیش از این شرکت RSLaser Opto-Electronics توانست به شکل کاملا مستقل نخستین لیزر اگزایمر توان بالای خود را به تولید برساند و انحصار آن را بشکند.

تولید تراشه

البته چین در حال حاضر نیز از دستگاه‌های لیتوگرافی بومی بهره می‌برد، اما بدون توسعه سیستم‌های نوری جدید امکان دستیابی به فناوری‌های جدید ساخت تراشه وجود ندارد، از این رو هواوی با سرمایه‌گذاری‌های گسترده قصد دارد این محدودیت را رفع کند. بسیاری بر این باور بودند محدودیت‌هایی که آمریکا علیه هواوی وضع کرده بود باعث افول این شرکت می‌شود، اما هواوی توانست با منابع مالی، دانش و انگیزه کافی خود را از فناوری‌های خارجی بی‌نیاز کند و معرفی نسخه 2.0 سیستم عامل هارمونی یکی از این نوع اقدامات هواوی محسوب می‌شود.

اهمیت استراتژیک دستگاه‌های لیتوگرافی

گفتنی است یک دستگاه لیتوگرافی EUV که از آن برای ساخت تراشه‌های مدرن کامپیوتر و گوشی موبایل استفاده می‌شود از 100 هزار جزء مختلف تشکیل شده و قیمت آن به حدود 120 میلیون دلار می‌رسد. ابعاد این دستگاه با یک ایستگاه اتوبوس برابری می‌کند و برای حمل آن باید از 40 کانتینر استفاده کرد. در حال حاضر مشکل اصلی فعلی این است که ظرفیت تولید دستگاه‌های لیتوگرافی در جهان بسیار محدود بوده و فقط تعداد کمی از آنها در سال به تولید می‌رسند.

تولید تراشه

در حال حاضر شرکت آلمانی ASML به عنوان تنها تولیدکننده فعلی دستگاه‌های لیتوگرافی در جهان محسوب می‌شود که تجهیزات خود را به شرکت‌های بزرگ سازنده تراشه عرضه می‌کند، اما اکنون هواوی قصد دارد این انحصار را بشکند و سهم زیادی از قدرت این عرصه را به خود اختصاص دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. .این سلسله (ایالات متحده) که پس از(دویست سال جنگ داخلی و از بین بردن بومیان سرخ پوست) از جنگ جهانی دوم بعنوان ابر قدرت ظاهر شد ، در سال ۱۹۸۴ با فروپاشی شوروی به اوج قدرت رسید و در سال ۲۰۱۹ پس از رکود کرونا ، رو به افول گذاشت …

    تاریخ تکرار میشود
    حتی برای غرب …

  2. این سلسله (ایالات متحده) که پس از(دویست سال جنگ داخلی و از بین بردن بومیان سرخ پوست) از جنگ جهانی دوم بعنوان ابر قدرت ظاهر شد ، در سال ۱۹۸۴ با فروپاشی شوروی به اوج قدرت رسید و در سال ۲۰۱۹ پس از رکود کرونا ، رو به افول گذاشت …

    تاریخ تکرار میشود
    حتی برای غرب …

  3. انشاالله شکست بخوره و کلا از صفحه روزگار محو بشه این شرکت و کشور کمونیست

  4. با درود، این تبلیغات ها در انسان هایی که درکی از روابط بین الملل دارند بی تأثیر هست، به شخصه اگر تنها تولید کننده هواوی و تعدادی از شرکت های مشابه اون باشند ترجیح میدم قید تکنولوژی رو بزنم و مانند انسان های اولیه زندگی کنم، کدوم شرکت چینی توان حفظ حریم شخصی کاربران در قبال چین و کشورهای مانند آن رو داره ، به عنوان نمونه شرکت اپل چند بار با درخواست دولت آمریکا از حریم شخصی کاربران دفاع کرد؟