ارز دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های عصر جدید است که بازار آن تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری شده و طرفداران زیادی دارد.

ارز دیجیتال پول آینده دنیا خواهد بود که بانک‌ها را کنار می‌زند و به مردم امکان مبادلات مالی ارزان، سریع و امن را خواهد داد. برای ورود به این بازار بزرگ لازم است رمزارز مورد نظر خود را از یک صرافی ارز دیجیتال مثل صرافی ارز دیجیتال کیوسک خریداری کنید تا وارد پرسودترین بازار سرمایه‌گذاری دهه اخیر شوید. در ادامه مقاله به بررسی ماهیت ارزهای دیجیتال، ویژگی‌های آن و روش خرید آن می‌پردازیم.

ارز دیجیتال چیست

ارز دیجیتال یک سیستم پرداخت دیجیتال است که متکی بر بانک یا هیچ سازمان ثالث دیگری نیست. بلکه به صورت همتا به همتا کار می‌کند و افراد در سراسر جهان می‌توانند از آن استفاده کنند. برعکس پول فیات که به صورت فیزیکی است مبادله می‌شود، رمزارزها کاملاً دیجیتالی هستند و بر مبنای فناوری بلاک‌چین و دفتر کل توزیع‌شده کار می‌کنند. هر تراکنشی که انجام می‌شود در این دفتر کل ثبت خواهد شد. برای حفظ تراکنش‌های ارزهای دیجیتال و جلوگیری از جعل آن‌ها از رمزنگاری استفاده می‌شود و به همین دلیل به آن‌ها کریپتوکارنسی به معنی ارز رمزنگاری شده می‌گویند.

اولین ارز دیجیتال، بیت‌کوین بود که در سال 2009 ایجاد گردید و تا امروز پیشتاز بازار است. ارزهای دیجیتال نظیر بیت‌کوین را می‌توان استخراج کرد یا از صرافی‌های ارز دیجیتال نظیر کیوسک خرید.

انواع ارز دیجیتال

اولین و معروف‌ترین ارز دیجیتال بیت‌کوین است که توسط شخص یا گروه ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. اما این روزها هزاران ارز دیجیتال مختلف با کاربردهای متفاوت به بازار عرضه شده است. ارزهای دیجیتال در دو دسته اصلی کوین‌ها و توکن‌ها دسته‌بندی می‌شوند.

کوین‌ها: شامل بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها هستند

توکن‌ها: دارایی‌های قابل برنامه‌نویسی که در بلاک‌چینی از یک پلتفرم مشخص قرار دارند.

به همه ارزهای دیجیتال به جز بیت‌کوین، آلت‌کوین می‌گویند. انواع اصلی آلت‌کوین‌ها شامل ارزهای دیجیتال مبتنی بر استخراج، استیبل‌کوین‌ها، توکن‌های امنیتی و توکن‌های وثیقه‌ای و کاربردی هستند.

ارز دیجیتال

کوین چیست

زمانی که بیت‌کوین به بازار عرضه شد تبدیل به استانداردی برای کوین گردید. کوین‌ها ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از توکن‌ها متمایز می‌کند که عبارتند از:

1) روی بلاک‌چین خودشان کار می‌کنند

بلاکچین همه تراکنش‌های کوین بومی خود را نگه می‌دارد. مثلاً وقتی تراکنشی با اتریوم انجام می‌شود رسید آن در بلاک‌چین اتریوم نگهداری می‌شود و اگر تراکنش با بیت‌کوین انجام شود، بلاک‌چین بیت‌کوین رسید تراکنش را نگه می‌دارد. تراکنش‌ها با رمزنگاری محافظت می‌شوند و توسط هر عضو شبکه قابل دسترسی هستند.

2) مثل پول عمل می‌کند

بیت‌کوین با هدف جایگزینی پول سنتی ایجاد شد. ناشناس بودن و شفافیت بیت‌کوین جذابیتی ایجاد کرد که باعث ایجاد کوین‌های دیگر مثل نئو، اتریوم و لایت‌کوین شد. امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ مثل آمازون، مایکروسافت و تسلا کالا و خدمات خود را با استفاده از توکن‌ها ارائه می‌کنند. اخیراً بیت‌کوین به جز آمریکا در کشور السالوادور نیز به‌عنوان ارز رسمی معرفی شده است.

3) می‌تواند ذخیره شود

از دو طریق می‌توان کوین به دست آورد. اولی روش استخراج در سیستم‌های اثبات کار (PoW) است. بیت‌کوین از این روش استفاده می‌کند. مشکل این روش این است که دیگر بیت‌کوین‌های زیادی برای استخراج وجود ندارد بنابراین فرآیند استخراج، هر روز سخت‌تر می‌شود.

روش دیگر، اثبات سهام است که روش جدیدتری است. مصرف انرژی آن کمتر و روش استخراج آن ساده‌تر است. ارز دیجیتال کاردانو برای استخراج از این روش استفاده می‌کند.

توکن چیست

بر خلاف کوین‌ها، توکن‌ها بلاک‌چین ندارد. بلکه روی بلاک‌چین کوین‌های دیگری مثل اتریوم ایجاد می‌شوند. BAT، BNT، تتر و استیبل‌کوین‌های مختلف مثل USDC برخی از محبوب‌ترین توکن‌ها هستند.

تراکنش‌های کوین‌ها توسط بلاک‌چین کنترل می‌شود و توکن‌ها مبتنی بر قرارداد هوشمند هستند. آن‌ها یک آرایه از کدهایی هستند که معامله یا پرداخت بین افراد را تسهیل می‌کنند. همه بلاک‌چین‌ها از قرارداد هوشمند استفاده می‌کنند. مثلاً اتریوم از ERC20 و NEO از Nep-5 استفاده می‌کند.

تفاوت کوین و توکن

وقتی توکنی پرداخت می‌شود، به صورت فیزیکی از یک مکان به مکان دیگر می‌رود. مثال دقیق آن معاملات NFT (توکن‌های غیر قابل تعویض) است. NFT ها دارایی‌های منحصربه‌فردی هستند که تغییر مالکیت آن‌ها به صورت دستی انجام می‌شود.

اما کوین‌ها حرکتی ندارند. فقط مقدار موجودی حساب‌ها تغییر می‌کند. دقیقاً مثل زمانی که برای شخص دیگر پول می‌فرستید. پول جایی نمی‌رود فقط اطلاعات حساب‌ها تغییر می‌کند.

یکی دیگر از تفاوت‌های توکن و کوین در چیزیست که نماد آن هستند. کوین‌ها نسخه دیجیتالی پول هستند، در حالی که توکن‌ها نمایانگر یک دارایی یا سند هستند.

شما می‌توانید توکن‌ها را با کوین بخرید، اما برخی توکن‌ها مثل توکن‌های متعلق به سهام یک شرکت، ارزش زیادی دارند. با این حال از آنجایی که توکن‌ها با محدودیت‌هایی برای خرج شدن مواجه‌اند، بنابراین قدرت نقدشوندگی آن‌ها به اندازه کوین‌ها نیست.

یک توکن نمایانگر چیزیست که شما دارید، در حالی که کوین‌ها نماینده چیزی هستند که می‌توانید داشته باشید.

در مقیاس وسیع‌تر، توکن‌ها قبل از این که ارز دیجیتال وجود داشته باشد هم بودند.

هر کسی حداقل یک بار از توکن‌ها در زندگی خود استفاده کرده است. کوپنی که برای شام در یک رستوران دریافت کردید یا نام یک ماشین یک توکن است. وقتی ماشین را می‌فروشید ارزش نام آن را به شخص دیگری تغییر می‌دهید. همچنین با آن کوپن شام نمی‌توانید کامپیوتر بخرید چون مختص شام است.

یک نکته جالب دیگر درباره توکن‌ها ساده بودن ایجاد آنهاست. برخی شبکه‌ها مثل اتریوم، امکان ایجاد توکن برای همگان را دارند. این یعنی هر شخصی که کمی اطلاعات فنی دارد می‌تواند یک بازارساز شود. در صرافی‌های غیر متمرکز مثل یونی سوآپ حجم بالایی از این نوع فعالیت را می‌بینید.

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال

درباره ارزهای دیجیتال نظرات مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند این یک فناوری تحول‌آفرین است در حالی که دیگران آن را زودگذر می‌دانند.

ارز دیجیتال

برخی از مزایای ارزهای دیجیتال

  • حامیان، ارزهای دیجیتال نظیر بیت‌کوین را ارز آینده دنیا می‌دانند و برای خرید آن قبل از اینکه قیمتش بالاتر رفتن رود با هم رقابت می‌کنند.
  • برخی می‌گویند ارزهای دیجیتال موجب حذف بانک‌ها از مدیریت ذخایر مالی می‌شود؛ چرا که با گذر زمان، بانک‌ها تمایل دارند ارزش پول را به وسیله ایجاد تورم کاهش دهند. به این ترتیب تورم نیز کاهش خواهد یافت.
  • در جوامعی که تحت مدیریت سیستم‌های مالی سنتی است، برخی افراد ارزهای دیجیتال را امیدوارکننده می‌دانند. اطلاعات مرکز تحقیقات پیو در سال 2021 نشان می‌دهد آسیایی‌ها، سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌ها با توجه به شرایط حاکم بر این کشورها تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری و معامله ارزهای دیجیتال دارند.
  • فناوری بلاک‌چین نیز پشتیبان ارزهای دیجیتال است چون رمزارز یک سیستم پردازش غیر متمرکز است که می‌تواند از سیستم‌های پرداخت سنتی امن‌تر باشد.
  • برخی سوداگران به ارزهای دیجیتال به خاطر افزایش ارزش آن‌ها علاقمندند. در عین حال دوست ندارند ارزهای دیجیتال به عنوان راهی برای مبادله و جابجایی پول مورد پذیرش باشند.
  • برخی ارزهای دیجیتال به مالکان خود فرصت کسب درآمد غیر فعال از طریق سپرده‌گذاری را می‌دهند. سپرده‌گذاری شامل استفاده از ارزهای دیجیتال برای کمک به بررسی و تائید تراکنش‌ها در پروتکل‌های بلاک‌چین است. با این که سپرده‌گذاری ریسک‌های خاص خودش را دارد اما به افراد امکان کسب سود بدون خرید و فروش کریپتو را می‌دهد.

برخی از معایب ارزهای دیجیتال

  • بسیاری از پروژه‌های ارزهای دیجیتال آزمایش نشده‌اند و فناوری بلاک‌چین هنوز مورد پذیرش گسترده نیست. اگر ایده زیربنایی ارزهای دیجیتال به پتانسیل کافی نرسد ممکن است سرمایه‌گذاری بلندمدت در آن به بازده مناسبی دست نیابد.
  • برای سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت، ریسک‌های دیگری هست. قیمت آن به سرعت تغییر می‌کند و در عین حال به این معناست که افراد زیادی با خرید در زمان درست سود می‌برند و در عین حال افراد دیگری پول خود را از دست می‌دهند.
  • تغییرات ناگهانی و سریع ارزش آن ممکن است به پروژه‌هایی که ارزهای دیجیتال برای حمایت از آن‌ها ایجاد شده‌اند آسیب بزند. مثلاً اگر افراد مطمئن نباشند که ارزش بیت‌کوین فردا چقدر خواهد بود، تمایل کمتری به استفاده از آن در زندگی روزمره خود دارند.
  • تاثیرات زیست محیطی بیت‌کوین و سایر پروژه‌هایی که از پروتکل‌های استخراج مشابه استفاده می‌کنند بسیار چشمگیر است. مثلاً در مقایسه‌ای که دانشگاه کمبریج انجام داده می‌بینیم که استخراج بیت‌کوین در سراسر جهان بیش از دو برابر برق مصرفی برای روشنایی خانه‌های ایالات‌متحده برق مصرف می‌کند. اما برخی ارزهای دیجیتال از فناوری‌هایی استفاده می‌کنند که مصرف برق کمتری دارند.
  • دولت‌ها در سراسر جهان هنوز به نحوه مدیریت ارزهای دیجیتال فکر نکرده‌اند، بنابراین ممکن است نحوه نظارت‌ها تغییر یابد و بازار ارزهای دیجیتال به‌شدت تحت تأثیر قرار گیرد.

خرید ارز دیجیتال از صرافی کیوسک

اگر به ارزهای دیجیتال علاقمندید می‌توانید از روش‌های مختلفی آن را داشته باشید اما رایج‌ترین روش‌ها، استخراج و خرید رمزارز از صرافی‌های ارز دیجیتال است. صرافی‌های ارز دیجیتال زیادی در دنیا فعالیت می‌کنند که می‌توان از خدمات آن‌ها استفاده کرد.

با این حال تحریم‌های خارجی باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای این صرافی‌ها شده است. آن‌ها مجاز به خدمات‌دهی به کاربران ایرانی نیستند و اگر هویت ایرانی یک کاربر تائید شود حساب کاربری او را مسدود کرده و سرمایه آن را بلوکه می‌کنند. به این ترتیب بهتر است ما ایرانیان از خدمات صرافی‌های ایرانی استفاده کنیم.

در حال حاضر صرافی‌های ایرانی متعددی در کشور فعال هستند که پلتفرم‌های خوبی برای تبادل و ترید کردن ارزهای دیجیتال دارند. یکی از این صرافی‌های ایرانی صرافی ارز دیجیتال کیوسک است. کیوسک یکی از بهترین صرافی‌های ایرانی است که مزایای خاص خود را دارد از جمله:

  1. روند عضویت آن ساده است و طی چند دقیقه تمام می‌شود
  2. کارمزد صرافی کیوسک در مقایسه با بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال کمتر و حدود 0.2 درصد است
  3. صرافی کیوسک امنیت خوبی دارد و کاربران می‌توانند با خیال راحت در آن معامله کنند.
  4. پلتفرم این صرافی ساده است که این موجب راحتی استفاده از آن برای همه افراد شده است.
  5. صرافی کیوسک از رمزارزهای زیادی پشتیبانی می‌کند و هر روز نیز لیست رمزارزهای آن بیشتر می‌شود.

نحوه خرید ارز دیجیتال از صرافی کیوسک

برای خرید ارز دیجیتال از کیوسک لازم است ابتدا در این صرافی عضو شوید. به این منظور وارد وبسایت کیوسک شوید. روی دکمه سبز رنگ «ورود/ثبت نام» کلیک کنید. به این ترتیب وارد رویه ثبت نام می‌شوید. اطلاعات شخصی و اطلاعات تماس را وارد کرده سپس رویه احراز هویت خود را طی نمایید. کل فرآیند عضویت بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشد. در نهایت هم اطلاعات حساب بانکی خود را وارد نمایید تا قادر به انتقال پول و خرید رمزارز باشید.

برای خرید ارز دیجیتال بایننس کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری دو راه وجود دارد: قسمت داشبورد و قسمت سفارش آسان. در هر دوی این صفحات یک باکس با عنوان سفارش آنی می‌بینید که در حال پیش‌فرض روی گزینه «خرید از ما» قرار دارد.

ارز دیجیتال

در این باکس به جای بیت‌کوین، رمزارز مورد نظر خود را انتخاب کنید. به محض انتخاب، قیمت آن در پایین نام رمزارز نمایش داده می‌شود.

در قسمت بعدی یعنی «میزان رمزارزی که می‌خرید» اگر مقدار خاصی از آن رمزارز را مد نظر دارید وارد کنید مثلاً فرض کنید رمزارز مورد نظر شما شیبااینو است و همی‌خواهید 30 توکن از آن بخرید. به این ترتیب در این قسمت عدد 30 را وارد کنید. به این ترتیب در قسمت «میزان تومانی که می‌دهید» هزینه شما با در نظر گرفتن کارمزد صرافی و قیمت لحظه‌ای شیبا اینو نشان داده می‌شود. با کلیک روی دکمه «مرحله بعد» می‌توانید مراحل خرید خود را تکمیل کنید.

اگر نمی‌دانید تمایل به خرید چه مقدار از رمزارز موردنظر خود دارید و در نظر دارید که خرید را بر اساس مبلغ آن انجام دهید، در قسمت «میزان رمزارزی که می‌گیرید» چیزی ننویسید. بلکه در قسمت «میزان تومانی که می‌دهید» مبلغ مورد نظر خود برای خرید رمزارز را وارد کنید. به محض وارد کردن مبلغ می‌بینید که چقدر از آن رمزارز را می‌توانید بخرید. در قسمت پایین باکس نیز خواهید دید که چقدر از مبلغ مورد نظر شما صرف خرید رمزارز و چقدر آن صرف کارمزد صرافی خواهد شد. به این ترتیب می‌توانید روند خرید خود را  تکمیل کنید.

به این ترتیب می‌بینید که خرید رمزارز از صرافی کیوسک فرآیند بسیار ساده‌ای دارد که با داشتن کمترین اطلاعات از بازار رمزارزها می‌توانید فرآیند خرید خود را کامل کنید و به دنیای پرسود ارزهای دیجیتال وارد شوید.

جمع‌بندی

ارزهای دیجیتال سیستم پرداخت دیجیتالی هستند که با کمک بلاک‌چین کار می‌کنند و امنیت، سرعت و بازده آن‌ها نسبت به سیستم بانکی بیشتر است. رمزارزها به دو دسته توکن و کوین تقسیم می‌شوند که هر یک ویژگی‌های مختص خود را دارند. با این حال اولین رمزارز که بیت‌کوین بود در سال 2009 ارائه شد و هنوز زمان کمی از حضور رمزارزها گذشته و معایبی دارند که باید رفع شود. اما آنچه مشخص است این است که آینده سیستم مالی متعلق به رمزارزهاست. با خرید ارز دیجیتال از صرافی آنلاین کیوسک می‌توانید به این بازار بی‌انتها بپیوندید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*